Monday 13 April 2020

PASAK: 10- JALAN PULANG



(Babak: Prologue1, 2345, 678910Epilogue)


Suasana waktu pagi di Rumah Hassan, Hujan masih turun. Waktu siang.
Kelihatan ROSNAH, duduk di tangga bersama dua orang wanita yang lebih berumur, MUNAH dan LEHA, yang duduk dilantai.
MUNAH:
Sabarlah Senah ya, kita doalah supaya Hassan dan Induk kau selamat.


ROSNAH:
Memang tak berhenti berdoa Kak Munah. Sejak Tok Penghulu balik semalam dari Kampung Hilir, masih tak ada apa berita tentang abang Hassan dengan Induk saya dan cucu dia.
LEHA:
Pukul Berapa Penghulu Kasim datang semalam?
ROSNAH:
Dalam pukul 11 malam kak. Dia datang tanya pasal Bang Hassan. Sebab masa di sana dia tak nampak bot  Bang Hassan. Lepas tu dia bergegas  pergi, katanya Dia bawa mangsa banjir dari Kampung Hilir dengan bot nak hantar ke Balai Raya di Setawar.
MUNAH:
Eh engkau dah makan ke Rosnah?
ROSNAH:
Pagi tadi dah kak. Lepas tu tak ada selera nak makan.
LEHA:
Eh Rosnah, itu bukan ke Si Rama? (Menunjuk ke lorong masuk ke rumah Hasan, kelihatan Rama mengayuh basikal menuju ke rumah Hasan)
  
ROSNAH:
Hai Rama? Engkau dari mana? Ada dengar berita tentang Abang Hassan?
RAMA:
Kak, saya dari rumah Penghulu ni. Katanya mereka dah jumpa Bot bang Hasan dalam keadaan terbalik, tersangkut di Rumpun Buluh tepi Kuala serai.
MUNAH:
Bot terbalik? Ma Sya Allah! Habis tu tak nampak orangnya ke?
ROSNAH:
(Terduduk di tangga dan mula teresak2)Ya Allah, Abang Hasan, Induk…
LEHA:
Sabar Rosnah ya. Kita belum tahu apa jadi. Sabar ya. Doalah mereka selamat.
MUNAH:
Rama, tok penghulu cakap apa bila dia tahu ni?
RAMA:
Tok kasim cakap dia nak pergi bawa bot dengan orang kampung ke situ cari kalau2 ada yang terselamat di tebing.

ROSNAH:
Rama, tok penghulu dah pergi ke? Saya nak ikut naik bot.
RAMA:
Dia dah pun pergi dengan dua tiga bot lain. Tok penghulu pesan suruh kakak tunggu di sini. Mana tahu kalau2 Bang Hassan ikut jalan darat dan balik ke sini. Kakak tak usah kemana ya. Kita tunggu di sini.
LEHA:
Betul juga cakap dia. Rosnah, kita naik dulu. Mana tahu mereka tinggalkan bot sebab enjin rosak ke. Dah tentulah dia akan ikut jalan darat Balik ke sini. Kalau betul begitu, dia akan keluar ikut denai di darat tu.
ROSNAH:
Yelah Kak. Rama, boleh tak pergi ke penampang tunggu tok penghulu balik. Kalau ada apa2 berita kau cepat2 balik ke sini.
RAMA:
Baiklah Kak. (lalu menyorong basikalnya keluar ke lorong semula, tiba2 dia patah balik berlari2 kerumah)
RAMA
Kak Ros! Kak Ros! Abang Hassan! Abang Hassan dah balik.
Rosnah segera turun ke bawah. Kak Leha dan Munah meninjau dari serambi.
(Kelihatan HASSAN bersama Seorang wanita berumur, SALAMAH dan seorang budak perempuan, ZAHARAH. Pakaian mereka basah kuyup dalam hujan)
LEHA:
Alhamdulillah syukur! Selamat engkau Hasan. Aku ingat dah menjandalah Rosnah.
MUNAH:
Ish apa kau ni Munah, ada pulak cakap macam tu.
HASSAN:
Assalaamualaikum Semua. Kak Leha, Kak Munah, Rama, kau pun ada sini. (Lalu Bersalam dengan Rama)

ROSNAH:
(segera bersalam dan mencium tangan suaminya)
Alhamdulillah abang selamat. Induk.
(Mencium tangan ibu saudaranya dan seterusnya budak permpuan tu bersalam dengan Rosnah dah semua yang lain di situ)
SALAMAH:
Alhamdulillah Senah, panjang juga umur Induk dapat tengok muka engkau. Nasib baiklah Hassan datang selamatkan kami. Kalau tidak apalah nasib induk dengan si Zaharah ni.
LEHA:
Eh apa dah jadi San. Orang kampung kata bot kau terbalik di Kuala Serai. Kami semua dah terbayang  yang buruk. Si Rosnah ni menangis2 dah.
HASSAN:
Macam ni Kak. Saya semalam tiba dengan bot ke rumah Induk saya ni dalam pukul 9 malam, air dah sampai empat anak tangga dah. Lepas ambil Induk dengan Zahrah, saya sempat pergi ke dua tiga buah rumah dekat situ ambil lagi dalam lapan orang naik bot saya tu. Semasa kami balik lalu di kuala Serai, enjin bot saya rosak, cepat2 saya kemudikan ke tepi dan ikat di Rumpun Buluh. Lepas ikat bot di situ, kami semua turun ikut denai lalu bukit Semut. Pagi ni baru sampai. Yang lain2 tu saya dah tinggalkan di Masjid. Katanya nanti petang ada trak pejabat Daerah datang bawa ke Balai raya Setawar. Induk dengan si Zaharah ni biarlah duduk di rumah kita sementara banjir ni. Nampaknya bot tu dah terbalik sebab saya ikat dekat buluh dan air dah semakin naik.
LEHA:
Bukan ke aku dah cakap. Mesti enjin rosak ni.

MUNAH:
Alhamdulillah dah selamat. Eh Rosnah, bawa Induk kau dengan budak ni naik atas tukar baju ke apa ke, sejuk budak ni.
ROSNAH:
Ialah. Induk, Zahrah, naik dulu nanti Mak Long ambilkan baju dengan kain kering untuk salin.
HASSAN:
Rama, kau tunggu aku salin baju, lepas tu mari kita ke rumah tok penghulu tengok apa yang kita boleh bantu.
RAMA:
Tok penghulu dengan orang kampung dah naik bot ke Kuala serai Cari Bang Hassan.
HASSAN:
Ye ke? ..Kalau macam tu nanti kita pergi ke masjid tengok yang lain macam mana. Eh Kita ada makanan tak boleh bawak ke sana. Semua yang di masjid tu tak makan dari malam tadi ni. Rosnah, boleh tak kita masak nasi dengan apa yang kita ada untuk makanan dalam sepuluh orang.
LEHA:
Tak apalah Rosnah, kau masaklah nasi. biar aku balik goreng ikan pekasam sikit dengan buat gulai telur sedikit. Munah, kau ikut aku tolong aku.
MUNAH:
 Yelah, Hasan nanti lepas kau siap singgah ke rumah Kak leha ambil lauk ya.
HASSAN:
Baiklah kak. Terima kasih kak Leha, Kak Munah. Assalaamualaikum

LEHA dan MUNAH:
Waalaikumussalam.
     Blackout.

No comments:

Post a Comment