Monday 13 April 2020

PASAK: 9- HUJAN


(Babak: Prologue1, 2345, 678910Epilogue)
Di Rumah Tok Penghulu Kasim. Waktu Siang.
Kelihatan SEMAN dan Tok PENGHULU KASIM sendiri sedang berbual. Waktu siang. Di luar hujan turun dengan lebat.
PENGHULU KASIM:
Nasib baik kau Singgah Seman. Sebenarnya aku memang nak jumpa engkau ni nak bertanya hal penting. Tentang hal sungai kampung ni. Nampaknya bila hujan air cepat sangat naik sampai ke tebing. Aku risau kalau hujan tak berhenti turun macam ni, boleh banjir kampung ni. Eh dulu kau kata masalah macam ni tak akan terjadi? Kau kata kalau kau bawak keluar kayu2 tu, air tak akan naik? Kau kata sungai kau akan korek selalu. Macamana ni?

SEMAN:
Sebenarnya Bang. Ada masalah sikit. Mesin pengorek di Kuala Serai saya rosak. Mahal nak baiki. Dah dua bulan tak dapat mengorek sungai.
PENGHULU KASIM:
Masya Allah. Rosak? Eh, Kalau dah rosak kau kena baiki cepat. Ini hidup mati orang kampung. Mahal atau tidak, kau kena baiki cepat. Kalau banjir, bukan sawah orang kampung saja yang jahanam, dengan kilang2 engkau tenggelam nanti. Lagi parah engkau nanti.
SEMAN:
Ini masalah saya sebenarya bang. Sejak kebelakangan ni, jualan kilang saya ke Singapura dah terhenti. Katanya semua orang terfikir perang dah dekat. Orang putih sedang buat persediaan menghadapi serangan Jepun, tak ada siapa berani nak beli apa2 lagi sekarang. Jadi saya mengalami masalah duit untuk betulkan mesin tu. Ambil masa nak beli barang ganti mesin tu.
PENGHULU KASIM:
Tak boleh jadi macam ni. Musim hujan dah mula ni. Kalau sebelum ni air memang melimpah setakat nak airkan sawah. Aku takut kali ni air naik sampai ke lantai rumah.
(Tiba2 kedengaran Orang memberi salam)
PENGHULU KASIM:
Walaikumussalam. Oh Nasa, hah apa hal ni, kenapa nampak cemas ni?
NASA:
Abang Seman ada sini pun, saya memang cari Abang seman. Budak2 Kilang kata abang ke sini. Saya pun bergegas datang ke sini.
SEMAN:
Hah Kenapa ni Nasa?
NASA:
Begini Bang, Tok. Si Ludin baru balik dari Kuala Serai nak tengok mesen pengorek kita tu. Dia kata air dah naik, pondok stesen dah dinaiki air, Sungai Serai dah melimpah bang.
PENGHULU KASIM:
Betul ni Nasa? Ma Sya Allah. Baru saja aku cakap. Dah jadi. Dia lalu Kampung Hilir tak? Apa nasib orang kampung di situ?
NASA:
Ludin kata dia tak boleh masuk pun Kampung Hilir, Jambatan masuk dah hanyut.

SEMAN:
Kampung Hilir dalam bahaya. Macam mana ni?. Apa kita nak buat ni Bang?
PENGHULU KASIM:
Macam ni, Seman, kau ke balai di Simpang untuk talipon pejabat daerah di Setawar untuk minta urusan bantuan. Nasa, Hassan ada bot kan? Mari kita pergi ke rumah dia. Aku nak guna bot dia ke Kampung Hilir tengok keadaan di sana. Aku takut kalau hujan macam ni, habis hanyut satu kampung.
NASA:
Kak Rosnah kata abang Hassan dah pun ke sana dengan bot tok. Saya lalu rumah dia tadi. Kak Rosnah risau tentang mak sedara dia di Kampung Hilir. Dia kata Abang Hassan nak pergi ambil Mak sedara dia dengan cucu dia.
SEMAN:
Tak apa Bang, boleh pakai bot saya di penampang. Nasa, kau bawak Abang Kasim ke bot kita. ajak 2 -3 orang budak ikut sekali, tengok apa yang kita boleh bantu di sana.
PENGHULU KASIM:
Bagus, dah Nasa, Meh kita. Seman, kau lekas ke Balai.

Blackout

Untuk dapatkan ebook percuma manuskrip keseluruhan drama Pasak, sila muaturun di SINI.
(https://drive.google.com/file/d/12QFagK8c4SDyku6HfYFpnXT3Bt7C_4cr/view?fbclid=IwAR3Ce4jSJjsbImHeE5x-mVMQl6P0TLDpZIKKi-YGuTNeKyC4FNidcjwPsKw)

No comments:

Post a Comment